close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

למה חשוב לקבל ייעוץ משפטי לפרויקטים של התחדשות עירונית

מערכת שורשיג חשוון, תשפ11/11/2019

שנה חשיבות לליווי מקצועי של עורך דין, בכדי להמשיך ולתעדף את הפרויקט אצל אנשים שלא מספיק מבינים ובקיאים בנושא, במקביל לזירוז ככל שניתן של ההליך הבירוקרטי

תגיות:
כמעט בכל עיר בישראל מתבצעים בימים אלו פרויקטים של בניה מחדש, עבור בניינים שונים, במסגרת מה שנקרא התחדשות עירונית. המטרה היא לשדרג בצורה משמעותית את העיר שבה מתבצע הפרויקט, בייחוד בשכונות שנחשבות לנחלשות ובמקומות שבהם קיימת בנייה ישנה ובניינים רעועים. קיים הבדל בין שני הפרויקטים המובילים של ההתחדשות העירונית והם תמ"א 38 ופינוי ובינוי, כאשר האחרון מתייחס לא לחידוש וחיזוק מבנים קיימים, אלא להריסתם ובנייה מחדש של מבנה אחר במקומם.

מהם התנאים להפעלת פרויקט של פינוי ובינוי?
חשוב להבין כי בכדי להתחיל את התהליך הארוך והמורכב
של פינוי בינוי יש להבהיר לדיירים המתגוררים בבניין העתיד להיהרס, כי חייהם עומדים להשתנות באופן משמעותי לתקופה לא קצרה. אמנם במסגרת כל פרויקט של בניין מגורים שמשתתף בהתחדשות העירונית, הדיירים זכאים לקבל פיצוי כספי משמעותי ואף פתרונות דיור חלופיים זמניים, אך הנושא עלול להיות מאוד מאתגר עבור חלק מהם. יש לזכור, כי דווקא דיירים המתגוררים בבניינים וותיקים, עשויים להיות אנשים מבוגרים שמעבר דירה ולו זמני, יכול להיות מאוד בעייתי עבורם ועבור אורח החיים שהם מנהלים.

כיצד עורך דין יכול לסייע בפרויקטים של התחדשות עירונית?
סיוע וליווי משפטי הינם עניין נדרש ביותר, עבור פרויקטים שונים של בנייה ושיקום מבנים, כאשר ספציפית פרויקט פינוי ובינוי הוא מאתגר מכמה היבטים, בייחוד כשמגיעים לעניין החתמת הדיירים על ההסכמה. עו"ד המלווה את הפרויקט יכול להיות זה שישכנע את הדיירים ה"סרבנים" באשר לכדאיות הרבה של הפרויקט והאופן שבו הם יכולים להרוויח בזכותו.

יתרה מכך, כאשר מדובר בבנייה מחודשת של בניינים ישנים, הרעיון הוא למשוך קהל צעיר שיאכלס את השכונות הוותיקות ו"יזרים בהן דם חדש". עורך דין יכול להסביר לדיירים את האופן שבו הדירות המתחדשות עשויות להפוך לנכס נדל"ן מניב, כאשר הן יושכרו בעתיד לצעירים.

יתרונות בנוגע לבירוקרטיה – למה חשוב לקבל ליווי מקצועי
כל נושא הגשת הטפסים הרבים עבור פרויקטים של התחדשות עירונית, הוא מורכב מאוד. התהליך עלול לייגע חלק מן הדיירים, אשר ככל שהחודשים חולפים הולכים ומאבדים עניין בנושא ומאטים את התנעת הפרויקט. ישנה חשיבות לליווי מקצועי של עורך דין, בכדי להמשיך ולתעדף את הפרויקט אצל אנשים שלא מספיק מבינים ובקיאים בנושא, במקביל לזירוז ככל שניתן של ההליך הבירוקרטי.

סיבה ייחודית שהתחדשות עירונית במקומות מסוימים תתעכב
בערים בהן הפינוי ובינוי אמור להתרחש בשכונות וותיקות עם בניינים עתיקים, ייתכן שחלק מן המבנים יהוו פיסת היסטוריה שכדאי לשמר. במקרים מסוימים כמו למשל בירושלים, ניתן לבצע את הפרויקט כפי שהוא אך עם דגשים ספציפיים באשר לבנייה, כגון שימור החזות תוך השבחת החלק הפנימי של הבניין, מה שמצד אחד מהווה שדרוג לבטיחות המגורים ולשווי הנכס ומצד שני שומר על הייחודיות בעיצוב החיצוני שלו.

הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה